GEN-BENELUX-L Archives

Archiver > GEN-BENELUX > 2008-05 > 1210176685

From: Dick Krabbendam <>
Subject: Re: [GEN-BENELUX] De maat is vol
Date: Wed, 7 May 2008 09:11:25 -0700 (PDT)

On 7 mei, 16:38, "Evertjan." <> wrote:

> Beste mensen, Jan en Richard,
>
> Jammer voor jullie, maar jullie overwegingen kloppen niet.
>
> Wetenschappelijk onderzoek is geen kunstuiting, en de gegevens die je
> opduikelt zijn openbaar als je ze openbaar maakt.
>
> Dat is nu net het leuke van wetenschap.
>
> Als je je resultaten geheim wil houden, dan moet je dat doen, maar wat is
> er dan nog aan, om het uit te zoeken?
>
> Het als eigen gevonden gegevens publiceren wat een ander heeft gevonden
> is een wetenschappelijke doodzonde, plagiaat genaamd, maar niet eens
> strafbaar. Bij welke stamboom staat echter "Dit heb ik helemaal alleen,
> [...]

Dag Richard, Jan,
volgens mij zijn de gegevens al openbaar (namelijk in de archieven) en
is degene die ze op zijn of haar site publiceert enkel het "medium"
die de data doorgeeft. Jomanda kan nog een puntje zuigen aan alle
contacten die wij genealogen met "de andere wereld" hebben. Ik ben
benieuwd of zij ook naar de archieven moet om haar kwartierstaat bij
elkaar te sprokkelen (maar dat terzijde) ;-).
Overigens kom ik ook met regelmaat data van familieleden op websites
tegen waar wel de bron (namelijk in deze gevallen mijn site) staat
vermeld. Dat mag ook wel eens gezegd en gewaardeerd worden.

Hoe dan ook: succes en plezier met jullie naspeuringen,
groet,
Dick

This thread: